کم آبی

کم آبی

امروزه کم آبی یکی از بزگترین مشکلات جهان وایران می باشد(مخصوصا در ایران )وما باید برای جلوگیری از کم آبی و خشکسالی جلوگیری کنیم .

بایگانی
نویسندگان
سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۳:۱۱ ب.ظ

500شهر کشور دچار بحران ‌کم‌آبی


کاهش بارندگی در کل کشور نسبت به سال گذشته

این هشدار معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور در حالی است که شواهد حاکی از کاهش بارندگی در کشور نسبت به سال گذشته است. در همین زمینه رئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی سازمان هواشناسی گفته: میزان بارندگی‌ها، 35.6 درصد نسبت به سال گذشته و 28.2 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش داشته است.شاهرخ فاتح افزود: میزان بارندگی در کل کشور از ابتدای مهرماه سال 92 تا امروز 23 بهمن ماه معادل 117.6 میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته که برابر 131.8 میلی‌متر بوده است 10.8 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت در این دوره که برابر 127.3 میلی‌متر بوده است 7.6 درصد کاهش نشان می‌دهد. علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو هم با اشاره به اینکه کشور ما و اساسا خاورمیانه در کمربند خشک جهان قرار گرفته‌اند، گفت: 10 سال پی‌در پی خشکسالی داشتیم و میزان بارش‌های ما به 75 درصد بارش‌های نرمال کاهش پیدا کرد که نشان‌دهنده تغییر اقلیمی است که از شمال آفریقا آغاز شده است.سرپرست امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت: ایران به سمتی می‌رود که به زودی جزو کشورهایی خواهد بود که با بحران و کمبود آب مواجه می‌شود. به عنوان مثال در سال 1960 به ازای هر نفر شش هزار متر مکعب آب و در سال 1990 دو هزار متر مکعب آب در اختیار بود و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 میلادی حدود هزار متر مکعب آب به ازای هر نفر در اختیار قرار گیرد. بنابراین سال به سال شرایط ما سخت‌تر می‌شود.


پایان آب‌های زیرزمینی تهران در 10 سال آینده

اسماعیل کهرم فعال محیط‌زیست هم با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از آب خصوصا در حوزه کشاورزی می‌گوید: بیشتر آب در ایران در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که به دلیل استفاده از روش‌های سنتی بخش زیادی از آن هدر می‌رود.اسماعیل کهرم در باره مشکل آب می‌گوید:‌ در 10 سال آینده دیگر سفره آب زیرزمینی برای تامین آب شرب مردم پایتخت وجود نخواهد داشت؛ بنابراین باید از حالا به فکر سال‌های آینده و به فکر جبران کمبود آب باشیم.به گفته کهرم مشکل کم‌آبی در کشور ما به یکی از بحران‌های محیط‌زیستی تبدیل شده است؛ اما نحوه مدیریت درست و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند از بروز هر بحرانی پیشگیری کند؛ اگرچه مسئولان راه‌هایی برای پیشگیری از بحرانی شدن وضعیت آب پیشنهاد می‌کنند، به کار بردن آنها بدون داشتن برنامه درست امکان‌پذیر نیست.این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه وضعیت آب و هوای ایران 12 هزار سال ثابت مانده است، می‌گوید: کشور ما یکسوم میانگین جهانی بارندگی دارد که این رقم هنگام خشکسالی کمتر هم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نبود مدیریت صحیح مشکل زیادی در کم‌آبی ایجاد کرده است، می‌افزاید: 93 درصد از آب‌های ایران در قسمت کشاورزی، 4-5 درصد صنعت و 2 درصد آن نیز در حوزه آشامیدنی صرف می‌شود؛ بنابراین صرفه‌جویی فقط در قسمت آب شرب تصفیه شده کارساز است و در بخش‌های دیگر هیچ تاثیری ندارد.به گفته کهرم درصد قابل‌توجهی از منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین باید آبیاری گیاهان به‌گونه‌ای باشد که با کمترین میزان آب، بهترین بهره‌مندی را داشته باشد. به عقیده او در بخش کشاورزی باید روش‌های سنتی آبیاری را کنار گذاشت؛ زیرا اکنون از روش‌های قطره‌ای و بارانی برای آبیاری استفاده می‌شود که این روش از تبخیر آب و پایین رفتن آن از ریشه گیاه جلوگیری می‌کند.کهرم تاکید می‌کند که اگر این روش در زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه به کار می‌رفت اکنون شاهد خشک شدن آن نبودیم.وی در پایان تاکید می‌کند: باید به جای استفاده از آب‌های زیرزمینی برای درست مصرف کردن آب فکر کنیم.

  • محمد رضا کاظم پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی